کد مقاله را وارد کنید !
بانک ها و نمایه نامه ها
تحلیل ساختاری بسته‌بندي داروهاي کودکان در ايران و نقش تأثيرگذاري انواع پيام بر کودک
دوره 1، شماره 1، 1402، صفحات 44 - 56
نویسندگان : مریم علی پور* 1

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، مؤسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران

چکیده :
آیندۀ هر کشور به رشد، تربیت و سلامتی کودکان آن وابسته است و این موارد در صورتی که آرامش روانی کودک وجود داشته باشد، بهتر انجام می‌شود. در این میان، گرافیک به عنوان یک زبان بصری می‌‌تواند در راستای رشد کودکان بسیار مؤثر باشد، که نقش آن در بسته‌بندی‌های دارو قابل توجه است. دارو یکی از اقلامی می‌باشد که معمولاً کودکان در طول زندگی کودکانۀ خود به استفاده از آن مجبور و در بیشتر مواقع در زمان استفاده با مشکلاتی (به دليل طعم و مزه و غيره)روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که طراحی و بسته‌‌بندی مناسب، می‌‌تواند مشکلات احتمالی روبه‌رو شدن کودک با یک دارو را کاهش داده و در ایجاد و تقویت میل به ‎ مصرف مؤثر باشد. هدف از این مقاله کسب شناخت بیشتر در حوزۀ چگونگی بسته‎بندی داروی کودکان در ایران می‌باشد و به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این سؤال است که در طراحی ساختار بسته‎بندی داروی کودکان چه ویژگی‎های بصری نمایان می‌باشد؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌‌ای و استناد به مجلات و مقالات علمی معتبر است. نتایج به دست آمده بیان‌‌کنندۀ این موضوع می‌باشد که بسته‌‌بندی داروهای کودکان تولیدی در ایران از نظر فرم و رنگ (دو مؤلفۀ اصلی در بسته‌‌بندی) نسبت به نمونه‌‌های وارداتی داروی کودکان، ضعیف‌‌تر بوده و پيامدهاي زباني، تجسمي و گفتاري کمتري به کودک از طريق بسته‌‌بندي انتقال مي‌‌يابد. البته می‌‌توان با درنظر گرفتن موضوع روان‌‌شناسی کودکان، همچنین استفاده از گرافیک، از این بستر برای بسته‌‌بندی هرچه بهتر محصولات بهره‌مند شد.
کلمات کلیدی :
گرافیک، پيام تجسمي، گفتاري و زباني، بسته‌بندی، دارو، کودک
بازدید امروز
26
بازدید دیروز
10
بازدید کل
14,841
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !